Katódanyagot gyártanak majd a járműipar számára Euromilliárdos beruházás Ácson
Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással épít katódanyag-gyárat a BAMO Technology Hungary Kft., a kínai Huayou Cobalt magyarországi leányvállalata. A 900 új munkahelyet teremtő üzem 2025 második felében kezdheti meg a próbatermelést. A világ legfejlettebb és legmodernebb gyártási technológiáját alkalmazva olyan partnereket szolgál majd ki, mint a BMW és a Volkswagen. A gyár zöldmezős beruházásban épül. Hasonló üzem több európai országban is működik, például Svédországban és Spanyolországban.
A cég 2024. május 3-án kapta meg az egységes környezethasználati engedélyt és még ugyanabban a hónapban az építési engedélyt is. Jelenleg a csarnoképület készül, amiben az irodák is helyet kapnak. Az épület tavaszra éri el végleges formáját. A BAMO részéről jelenleg 15-en dolgoznak Ácson, ebből 8 kínai munkatárs, akik már hosszú távon ott is laknak. Továbbra is azt az elvet követik, hogy koncentrikus körben haladnak a toborzással. 2025 végéig a terv szerint körülbelül 100-ra növelik a munkatársak létszámát. Megtudtuk, hasznos tagjai szeretnének lenni az ácsi közösségnek. Helyi fejlesztési programokat indítanak, segítenek, ennek már konkrét példája is van: a BAMO közel 20 millió forintos felajánlásának köszönhetően játszótér épült a településen. Támogatnak ácsi rendezvényeket, de a közeli Bábolna és Bana is fontos partner számukra. "A BAMO a visszajelzésekre figyelve, szoros együttműködést szeretne kialakítani Áccsal és a környékbeliekkel" – fogalmaz Fülöp Ferenc, a cég közkapcsolati igazgatója. Ezt hivatott kiszolgálni az év közepén megjelenő ESG riport is, mely ajánlásokkal él a gyár vezetősége számára. Nemcsak Ács, hanem az egész térség sokat nyer ezzel a beruházással. Elkötelezettek abban, hogy minél nagyobb részben magyar munkaerőt alkalmazzanak. A tervek szerint Ács kapja majd a megfizetett helyi iparűzési adót, mely egy 520 milliárd forintos összértékű beruházás esetében nagyon jelentős összeg. A fejlett folyamattervezésnek és technológiának köszönhetően a katódanyag-gyártás biztonságos és kockázatmentes. A gyártáshoz szükséges elemeket a legnagyobb gondossággal, szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve kezelik, szállítják, tárolják és használják fel. A keletkezett katódanyag biztonságos és nem minősül veszélyes anyagnak. A Miskolci Egyetemen végzett laboratóriumi vizsgálat megállapította, hogy egyik anyag sem éghető vagy robbanásveszélyes. A gyártási alapanyagok egyelőre Kínából érkeznek majd, zárt konténerekben. Zárt raktárakban automata villamos targoncák mozgatják majd az anyagokat. Kétféle alapanyagot; lítiumsót és prekurzort használnak. A lítiumsó veszélyes anyag besorolásban van, ezért kezelése a jogszabályok által előírt óvatossággal történik. A technológia kizárja, hogy ezzel az anyaggal kapcsolatba kerüljenek a munkatársak. A másik alapanyag a prekurzor, ami egyfajta homogén fémhidroxid. A fémrácsban nikkel, mangán, kobalt atomok ülnek. A jelenleg hatályos besorolás szerint nem számít veszélyes anyagnak. Ettől függetlenül a lehető legnagyobb körültekintéssel kezelik a teljes munkafolyamat során. A Huayou csoport magyarországi befektetésével vállalja, hogy a hatályos magyar jogszabályokat és működési előírásokat betartja, minőségi követelményekben pedig eleget tud tenni a német elvárásoknak. A termelés során egészségre káros anyagok nem keletkeznek, illetve a gyár összes kibocsátása megfelel minden hatályos előírásnak. A nulla ipari szennyvíz kibocsátást saját tisztítóművel érik el, többszörös körforgásban a gyártó berendezések és a tisztítómű között. A gyártás során keletkező veszélyes hulladékot (munkaruhát, kerámiatálcát, iszapot) egy arra szakosodott alvállalkozó szállítja majd el. A többszörösen megszűrt levegő tisztasági értéke is bőven határértéken belüli tud maradni. Az előzetes számítások alapján a zajhatás nem lesz jelentős. A munkatársak toborzására is nagy hangsúlyt fektetnek. Elsődleges cél, hogy a magyar álláskeresők számára teremtsenek munkahelyet. Elsősorban a környékbeli régióból toborozzák, majd koncentrikusan bővítik a keresés körét, ha valamely pozícióra nem találnak helyben kollégát. Felvették a kapcsolatot szakképző intézményekkel és egyetemekkel is. Nyilvánvaló, hogy a gyárnak olyan egyedi a technológiája, amihez jelen pillanatban csak kínai szakembereknek van megfelelő szaktudásuk. A gyár arra törekszik, hogy a Magyarországon toborzott munkaerő néhány hét képzéssel el tudja érni a megfelelő tudásszintet. Hosszabb távon az a cél, hogy az induláskor ide érkező kínaiakat egy idő után magyar szakemberek tudják felváltani. Már van ácsi, illetve szlovákiai magyar mérnök munkavállalójuk is.
KTJ |