Messiék tatabányai tetők alatt fognak futballozni Az ASG Gépgyártó Kft. nemzetközi piacokon terjeszkedik
Az elmúlt évek alatt számos válság, Covid, az orosz-ukrán háború, a nyersanyag- és energiaárak elszabadulása nagyon sok magyar és európai cég működésére erősen negatív hatással voltak. Hogyan lehet ebből az ördögi csapdából kiszabadulni? Lehet-e egyáltalán új piacokat találni, és a termelést fellendíteni? Erről beszélgettünk Fülöp Gáborral, a tatabányai ASG Gépgyártó Kft. ügyvezetőjével.
- Legutóbbi, 2022-es beszélgetésünkben arról volt szó, hogy a világjárvány után kezdi magát összeszedni a cég. Az újabb nehézségek hogyan befolyásolták az ASG Kft. működését? - Kezdem azzal, hogy a több negatív hatás egyszerre érvényesült. Elsősorban a megrendelések visszaesése okozott problémát, valamint a szakképzett munkaerő hiánya. Kisebb mértékben sújtott bennünket a nyersanyag-ellátottság, és az energiaárak megugrása. Ezek az együttes hatások a 2023-as és 2024-es évünket is teljesen tönkretették. - Amit én tapasztaltam, az az, hogy elsősorban az építőipar, az építőipari ügyfeleink szenvedtek erősen. A bányaipari ügyfeleink is visszább vettek, tehát ott is probléma volt, és ez nagyon meglátszott az eredményeinken. Az idei évben van minden reményünk. - Ez lesz a nagy nekirugaszkodás? - Egyelőre úgy néz ki, hogy igen. Persze erre a legfrissebb fejlemények is hatással lehetnek, itt a vámháborúra gondolok. Hogy ennek mi lesz a következménye, és hova fog kifutni, azt nem tudjuk, ennek a hatásait még most nem látjuk, nem érezzük. Elég nagy a bizonytalanság ebből a szempontból. Azt már most látom, hogy az üzletfeleink beruházásokat halasztanak el. Úgyhogy mindenki kezd ráülni a pénzre, és óvatosabban fejleszt. - Kivárásra alapoznak? - Igen, így van. Ami megint csak nem tesz jót az egész piacgazdaságnak, mert valószínűleg minimum egy lassulás várható. Ez a felfutással ellentétes hatást fog kiváltani, úgyhogy tényleg nem nagyon tudjuk, hogy mi történik a jövőben. - Nem lehet jósolni? - Nem, nagyon nehéz, és az ügyfelek se tudnak. Előrejelzést most még gyakorlatilag senki nem ad, és ezért semmilyen felelősséget nem vállal. Rendeléseket ugyan kapunk, de van olyan partnerünk, aki fenntartja a jogot, hogy eltolhatja az átvételt, módosíthatja útközben a határidőt. Mindenki inkább rövid határidővel rendel, hogyha kell neki valami, az utolsó pillanatig kivár. Úgyhogy nem könnyű a helyzet, de most ebben a pillanatban tele vagyunk munkával. Vannak nagy projektjeink, és a visszatérő ügyfelek is rendelnek most már. - Mennyiben érintették a céget ezek a hatások a munkaerő szempontjából? - Sajnos voltak elbocsájtások, a kölcsönzötti állományt nullára redukáltuk. Illetve nálunk olyan speciális helyzet van, hogyha nincs elég munka, akkor nem kell leépíteni, elmennek maguktól is az emberek, mert itt azért mindenki erősen számít a különböző bónuszokra, jutalmakra, és egyéb pótlékokra. Tehát most elég alacsony a létszámunk, összesen 165-en vagyunk. 2020-ban még 250 főre rúgott az állomány, amikor elkezdődött a covid- meg az összes többi, egymásra halmozódó válság. Úgyhogy most innen próbálunk felállni. Keresünk embereket, elsősorban hegesztőket, és lakatosokat, előkészítőt, és forgácsolót. Nagyon nehéz szakképzett hegesztőket találni, mert nincs elérhető munkaerő. - A vámháborút említette Amerika kapcsán, pedig pont ott zajlik az egyik új, nagy projektjük. - Az Inter Miami futballcsapatának lesz egy új stadionja, 2026-ban fogják átadni, úgy hívják majd, hogy Miami Freedom Park. A stadion tetőszerkezetének egy részét mi gyártjuk Tatabányán, ez a kábeltartók alsó része. Ez 48 darab acélszerkezetet jelent, egyenként 4,5 tonna súlyúak. Vannak kisebbek, nagyobbak, nem egyforma méretűek. Összesen 220 tonna acélszerkezetet kell előállítanunk. Még az a kérdés, hogy hol fogják hajóra tenni. Hamburg az egyik lehetséges indulópont, de még előtte cinkszórni kell ezeket az elemeket, ezt Szlovéniában csinálják. - Ez egy nagyon komoly projekt. Itt kilós árakat adtunk, tehát ökölszabályok vannak, nem feltétlenül az évszázad biznisze, mert azért elég erős a verseny egy ilyen megbízásnál. Nem mondom, hogy nagyon rossz üzlet lesz, de azért itt a marketing értéket is figyelembe vettük. Az Inter Miami egy nagyon híres csapat, ott játszik Messi, és Beckham a tulajdonos, és úgy gondolom, hogy ez egy jó referencia lesz a szakmán belül. - Ez a munka hozhat újabb tengerentúli megrendeléseket? - Van súlya. Ezt a munkát is egy német projektcégen keresztül sikerült elnyerni, tehát nem közvetlenül a Bechkammal tárgyaltunk. Már a következő projekt is fölmerült. Itt elárulok egy nagy titkot, hogy megérkezett a Tennessee Titans új stadionjának is az ajánlatkérése. Hasonló és mégis más, ez is tetőszerkezet lesz, de nem 48 darab, hanem 224, nem 220, hanem 60 tonna. A távlatokat tekintve a Jacksonville Jaguars is stadiont épít, és a projektcégnek köszönhetően, talán itt is labdába rúghatunk. - Tehát pályázni kellett, vagy felkérték a céget a munkára? - Versenyezni kellett, ilyenkor ez úgy néz ki, hogy kérnek árajánlatot, nyilván nem csak tőlünk, és persze valamit föl kell mutatni. A mi referenciáink ehhez a munkához egy németországi gyalogoshíd pillérei voltak. Ez jól sikerült, és így kaptunk egy ilyen nagyobb lehetőséget. Árajánlatot adunk, és ha az tetszik nekik, akkor elfogadják. Nyilván itt a minőség is nagyon fontos, egy tetőszerkezetnél különösen az. Nagyon izgalmas egyébként a világ többi részén működő vállalatokkal versenyezni, nyerni meg különösen. - Úgy tudom, vannak más projektek is, amikről beszélhetünk. - Vannak, természetesen. Ami most párhuzamosan megy ezzel a munkával, az egy régi, kiváló holland partnerünk, a Royal Boskealis nevű céghez fűződik. A nevéről talán kevesen hallottak, de arról, hogy mit csinálnak, arról elég sokan, mert amikor keresztbe fordult az a hajó a Panama-csatornán, az Evergreen, akkor ez a cég szabadította ki, és amikor Jemen partjainál az olajtanker vesztegelt már egy jó ideje, azt a problémát is ők oldották meg. Ők is a partnereink. - Hogy sikerült kapcsolódni a céghez? - 750 vízijárműből áll a flottájuk, úgyhogy mindenféle hajós munkájuk van, amivel kapcsolódunk hozzájuk, az a kotró üzletáguk. Mélytengeri kotrással is foglalkoznak, kikötőket alakítanak ki. Most például a Fülöp-szigeteken, Manilában egy repteret, de dolgoznak Szaúd-Arábiában a NEOM Citynek is. Rengeteg ilyen munkájuk van, de van offshore üzletáguk is, ahol szélerőműveket telepítenek például Észak-Amerikában a tengerbe. Mi többek között kotrófejeket csinálunk nekik. Egy ilyen kotrófej nagyjából 40-45 tonna. Ezek szép nagy darabok, ez is egy komoly projekt számunkra. - Ha a jövőbe tekint, akkor melyik szegmens lesz várhatóan a legerősebb? - Talán a hadiipar, az most úgy tűnik, hogy tartósan velünk marad, ez is többek között a világpolitikai események következménye. Látszik, hogy Európa Amerikáról egy picit próbál leszakadni, én úgy látom, védelmi szempontokból is. Mi egy német-francia cégnek szállítunk be, tehát pont az a két ország, aki erősen meg fogja nyomni ezt az ágazatot. Itt gyakorlatilag már 2027-ig vannak már rendeléseink, előrejelzéseink, és megmondták, hogy fel kell kötni a gatyát, mert őket is nyomják a legmagasabb szintekről, hogy termelni kell emberek. Mostanság biztosnak tűnik ez az üzletág. - Egyik munka hozza a másikat. Az elsőt nehéz megszerezni. - Így van. Tehát amikor már betettük a lábunkat az ajtón, ez jól működik. Viszont azt tudni kell, hogy ez egy árérzékeny piac, tehát itt a hatékonyság nagyon sokat fog számítani. - Ami még a jövőbeni tervekre vonatkozik, Tatabányára jön egy kínai cég, és ők is beszállítókra fognak támaszkodni, mert amennyire én tudom, ők inkább összeszerelni fognak, mint gyártani. Tehát az is egy lehetőség úgymond, hogy itt helyileg beszállítsunk nekik. - Nemzetközi piacokon hogy tudnak terjeszkedni? Nem csak a hírük alapján, gondolom, van egyfajta személyes, illetve marketing tevékenység, esetleg ügynökség, hogy működik ez? - Ez nagyon érdekes, mert minden ügyfelünket teljesen máshogy találtuk meg. Most például - nyilván csak azokról tudok beszélni, akik azóta vannak, amióta itt vagyok - a holland cég, az IHC a másik holland partnerünkön keresztül jött, tehát oda beajánlottak minket. Egyébként jellemzően azért leggyakrabban így történik, hogy valaki beajánl minket, vagy van valami személyes kapcsolat, vagy például most ehhez a kukáscéghez, a Terberghez úgy tudtunk bejutni, hogy a darus kocsis cégnek a beszerzési igazgatója ment oda ügyvezetőnek, így ismert minket természetesen. Általában ajánlás útján, vagy személyes kapcsolat útján tudunk bekerülni valahova. - Megjelentek a BAUMA kiállításon is. Milyen céllal? - El szeretnénk indítani a saját termékünket, a saját projektünket. Ez egy rézsűkanál. Az a helyzet, hogy mi eddig mindig beszállítók voltunk, és ez is volt a stratégiánk, hogy piacvezető cégeknek legyünk stratégiai partnerei és beszállítói, de most pont az utóbbi idők turbulenciái miatt és világpiaci problémái miatt úgy döntöttünk, hogy saját termékkel próbálunk meg a piacra lépni, és egy kicsit a sorsunkat a saját kezünkbe venni.A rézsűkanálra esett a választásunk, ezt fogjuk gyártani. Nyilván több oka is van, például van benne tapasztalatunk, viszont az ügyfeleink nem foglalkoznak vele, ilyet nem gyártunk senkinek. Viszont tudjuk, hogy kell gyártani. Emiatt gyakorlatilag azt mondhatjuk, hogy gyári minőséget tudunk adni utángyártott áron, és ez lesz a piaci erősségünk. - A tervekhez, elképzelésekhez bizonyára a létszámot is kell fejleszteni. Ha nincs munkaerő, ez hogyan sikerülhet? - Bár elsősorban szeretnénk a magyar munkaerővel feltölteni a létszámot, de ezekhez a projektekhez most kölcsönzött munkaerőt is igénybe kell vennünk. Nem tudjuk elkerülni, hogy más országból hozzunk embereket. A mi esetünkben itt a Fülöp-szigeteki munkaerő merült fel, úgyhogy most tervezzük, hogy kiküldünk két kollégát, és elsősorban hegesztőket próbálunk idecsábítani. - Egy ekkora cég esetében fontosak a pályázatok is. Miben gondolkodnak? - Beadtuk a Demján 1 + 1 pályázatot, aminek egyik legfontosabb eleme, hogy szeretnénk három nagy forgatót venni, hogy a hegesztéshez tudjuk a darabokat forgatni. Ez hatékonysági, munkabiztonsági szempontból nagyon fontos, illetve energiatárolóra is pályáztunk. Telepítettünk napelemrendszert, aminek 360 kWh a csúcsteljesítménye. Ez elég sok, és nem tudunk semennyit sem visszatáplálni a rendszerbe, mert csak mi vagyunk ezen a hálózati körön. Ezért tárolni kell az energiát, és ez úgy tűnik, hogy megéri. - A vállalatirányítási rendszerünket is le fogjuk cserélni. Úgyhogy most drukkolunk, nagyon izgulunk, hogy elnyerjük-e a támogatásokat. Persze a bekerülés egy részét - 50-60%-át - nekünk kell fizetni. Ilyenkor azt is át kell gondolni, hogy melyik az a pályázat, amit megéri beadni, és melyik az, amit nem. Veér Károly
|